2012-04-17

Back to basic!

Ja vad ska man egentligen säga som den senaste tidens uppdateringsfrekvens, jag tror vi nöjer oss med att konstatera att den varit katastrofal.

För något år sedan som var jag i full gång med att bokstavligen kötta sönder kroppen totalt utan att jag egentligen visste detta. Trots att jag var extremt sliten i kroppen och jag visste att jag egentligen var tvungen att vila så gjorde jag inte detta. Jag har kunskapen men inte psyket till att tillåta mig själv att vila dom där extra dagarna som ibland behövs för återhämtningens skull. Den gången gick det för långt och käpp rätt åt helvete villket resulterade i grov överträning och fullständig vila i 3 månader.

Nu för 2 veckor sedan va jag där igen. Jag har under en längre tid sovit dåligt och tränat väldigt mycket och framförallt hårt. Hård träning är inget man bör kombinera med lite vila och dålig sömn! Jag må säga att jag var extremt nära att trilla dit igen men jag lyckades inbilla mig själv att ta den där extra vila precis innan bristningsgränsen var nådd. Så förr förra veckan präglades av 5 dagars vila och förra veckan blev det bara träning varannan dag, så nu må jag säga att det känns som att kroppen är påväg tillbaka.

Så detta är en stark bidragande faktor till den extremt dåliga uppdateringsfrekvensen!

Tack vara att överträning va så pass nära igen så kände jag mig tvungen att kolla över uppläget av träningen.

Efter att ha kommit fram till att passen var för långa samt att varje muskelgrupp kördes för mycke så fick jag sätta mig ner och fila på ett bättre upplägg med tempo. Det slutade såhär.

Pass1: Bröst, Baksida Axlar
Pass2: Ben, Vader
Pass3: Vila/Cardio
Pass4: Rygg, Axlar
Pass5: Biceps, Triceps, Mage
Pass6: Vila/Cardio
Pass7: Vila/Cardio

Här gäller 12-16 tunga set per muskelgrupp med ett bra tempo! 60-80 min beroende på villket pass det är.

Självklart så går detta att modifieras en hel del, dock så är hela principen att man skall köra igenom kroppen på 4 pass och därmed får lite mer vila till godo!

Eventuellt går det att gå ner på 2-1 principen om kroppen börjar kännas riktigt bra igen, men det får vänta tillsvidare.

Just detta schemat påbörjades igår tillsammans med min kära vapendragare och högernäve MR Big M!

Alltså Bröst/Baksida Axlar!

Bröst:
Rak hantelpress x4
Sne hantelpress x4
Rak maskinpress x4
Kableflyes x4

Baksida Axlar:
Framåtlutade kryssdrag x4
Bakvänd pecdec x4
Framåtlutade hantellyft x4

Ett riktigt bra pass och trycket i kroppen har hittat tillbaka!

Nog om dåtid nu, låt oss koncentrera på vad som komma ska!

Idag är det tights som gäller villket i sin tur bara kan betyda en sak: ITS MF LEGDAY!
Är redan nu riktigt taggad och sugen på benpasset som väntar ikväll och jag hoppas att detta bådar gott.

Hörs senare!

// Steen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar