2011-09-21

Den segrande mixen!

Som jag nämde så skulle det bli lite matlådepåfyllning på kvällskvisten efter handlandet igår.

Mycke väl blev det så, då mina matlådor i kylen nu va nere på 2. Även om jag inte kunde toppa föregående matlådelagning på 14st så fick jag iallafall ihop 10st näringsfyllda matlådor!

4 + 6 = 10

Det blev:
4 stycken a' 400g torsk och 40g ris (vikt okokt).
6 stycken a' 320g tonfisk/nötfärssås och 40g ris (vikt okokt).

Jag tror att nästan alla som hör kombinationen tonfisk/nötfärs blir spyfärdiga! Lugn, det blev även jag första gången tanken slog mig.

Efter en massa exprementerande så har jag fått fram vad jag känner är en mix som både är förbannat god och håller ett väldigt högt näringsvärde.

Tonfisk (i vatten) ca 25g protein/100g.
Nötfärs 10-12% ca 20g protein/100g.

Bjuder på ett av mina favoritrecept;

800g nötfärs 10-12%
450g avrunnen Tonfisk (i vatten)
250-500g minikeso (ju mer destu krämigare)
5 st pirri pirri frukter
1-2 paket krossade tomater med vitlök
Kryddor: Peppar, Stark paprika, Lökpulver.
Milda att steka i.
Ingredienserna.
  1. Börja med att steka upp nötfärsen tills den får sin härligt "mörka" färg.
  2. Häll sedan i tonfisken, hacka sönder dom större "klumparna" och låt det steka en stund under omröring.
  3. Nu häller du även i dina små pirri pirrifrukter som du har finhackat.
  4. Krydda efter smak.
  5. Häll i tomatsåsen, keson och låt det sjuda på lägre värme 5-10 min.
  6. Ät som fan och njut som få!
Gott med Ris, Potatis och Pasta.

Jag har med åren utvecklat ett väldigt stort intresse för matlagning och exprementerar mycke med olika livsmedel. Detta leder i sin tur till nya matupplevelser och sist med nästan viktigast, jag vet exakt vad och hur mycke jag stoppar i mig.

Länge leve matlådan!

Mat/matlagning är extremt viktigt då träning utan koll på maten gör så att resultaten uteblir.

// Steen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar