2011-09-22

Vanorna som straffar dig!

Ja nog fan vill jag påstå att jag lider idag, jag sitter och funderar på om jag någonsin tidigare har upplevt en träningsvärk av dess like. Men jag ska inte klaga, jag tog mig upp i morse även om det krävdes att jag rullade av sängen och pressade mig upp med händerna.

Nog får man rejäl träningsvärk av tunga benpass, men det går inte att jämföra med den smärtan mina muskler får utstå idag. Tisdagens benpass var ett bevis på att kroppen lätt vänjer sig vid hur man tränar. För det mesta är det tung belastning och mindre antal reps per set som gäller men denna gången var det lättare vikter, fler reps och ett jävla tempo.

Här kan man lätt utläsa hur stor vikten av variation i träningen är, och hur man chockar kroppen när man ändrar lite i vanorna.

Om du tänker efter:
Hur ofta lägger du in helt nya övningar i passet?
Hur ofta bytar du ut övningar som man är bekväm med?
Hur ofta ändrar du ordningen på dina övningar?
Hur ofta sänker du vikten bara för att kunna göra fler reps?
Hur ofta höjer du intensiteten i träningen?
Hur ofta skiftar du villka muskler som körs ihop?

Det jag vill komma fram till är att man väldigt lätt fastnar i ett mönster som man tycker är bekvämt och kul. Detta håller ett tag och sedan stannar du upp i utvecklingen och resultaten uteblir, en såkallad "platå". Där kommer du stanna tills du börjar ändra i din träning och når den variation som krävs.

För att dina muskler ska växa måste du överbelasta och chocka dom, byt övningar, ändra ordningen, lätta vikter, tunga vikter, snabbt, långsamt, rakt, snett, ny vinkel ja gör vad fan som helst, bara inte dina muskler vet precis vad som väntar varje gång du kommer till gymmet för då uteblir dina resultat.

Just dessa platåer är väldigt farliga för folk som inte är riktigt motiverade eller har den där enorma träningsdrivkraften. Det är här många slappnar av, börjar tycka träningen är tråkig, söker genvägar eller totalt ger upp.

Så till alla där ute!
Variation/Överbelastning är nyckeln (träningsmässigt) till muskeltillväxt.

Nu ska jag mysa vidare med min kära vänn Mr. EAA-xx som följer mig dag in och dag ut!

Body Science EAA-xx
// Steen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar