2011-09-23

Lassange !?

Hungrig som en gris så ställde jag mig vid spisen för att kunna dela med mig av det goda receptet på den såkallade diet-lassangen! Tro mig, den är förbannat god och uppskattad av alla. Sist fick jag både min syster och mor att testa den. Dom tog vars en tugga, lyfte på ögonbrynen och liknade två fågelholkar. Sen sa dom båda "det va riktigt gott"!! Kunde man verkligen blanda nötfärs och tonfisk !?!?!?

Ja men visst fan kan man det, med rätt kryddor och tillbehör så!

Tänkte bjuda på grunden i detta uppskattade och välanvända recept.
(Jag dubblade vissa ingredienser )
Vanlig sats:
300g nötfärs 10%
300g tonfisk
500g krossade tomater med vitlök
500g keso mini
1 zucchini
50g ost 10%
400-500g fryst broccoli
4 st pirri pirrifrukter
Kryddor


Utöver detta är det fritt fram att exprimentera villket jag oftast gör.
Denna gången blev det 400g sojabönor som åkte ner i smeten för att höja proteinmängden och det goda fettet. 

  1. Koka broccolin.
  2. Stek ihop nötfärsen, tonfisken och pirri pirrin.
  3. Tillsätt kryddor.
  4. Häll i krossade tomaterna och låt det sjuda en stund.
  5. Hyvla zucchinin i långa tunna skivor.
  6. Häll i Keson.
  7. Ta en stor form och fördela allt med zucchini mellan varje plan.
  8. Toppa med ost.
  9. In med den en stund i ugnen och låt osten smälta.
Innan ugnen.

När jag väl var färdig med det hela så kände jag hur det ryckte i magen och kroppen bara skrek efter den där försenade måltiden. Konstigt nog så säger kroppen ifrån direkt när den inte får mat i tid, speciellt en dag som denna dä morgonpasset har hägrat.

1430
450g kyckling
70g ris (rå vikt)



Nu ska jag dega ner mig totalt och bara ta det lugnt fram tills jobbet väntar 2000 ikväll.

// Steen

2 kommentarer:

  1. var riktigt gott...kanske kan man göra det igen...intressant och bra skriven blogg...du imponerar på mig min son....du är verkligen duktig på det du brinner för...kram mam

    SvaraRadera